דיאטת GAPS – בוא נסגור את זה

אמ;לק: אין שום סיבה להמליץ על התזונה הזו, לא באוטיזם ולא במצבים אחרים. יש סיכוי שתרעיבו את הילדים שלכם או תרעילו אותם במתכות כבדות. חבל. ברור שצריך להעניק התייחסות תזונתית למי שיש לו אוטיזם (!) אבל זה לא אומר שצריך ללכת לפרוטוקול שיסכן את הילד שלך (!!).

אמ;לק: אין שום סיבה להמליץ על התזונה הזו, לא באוטיזם ולא במצבים אחרים. יש סיכוי שתרעיבו את הילדים שלכם או תרעילו אותם במתכות כבדות. חבל. ברור שצריך להעניק התייחסות תזונתית למי שיש לו אוטיזם (!) אבל זה לא אומר שצריך ללכת לפרוטוקול שיסכן את הילד שלך (!!).

  1. GAPS, או תזונת התסמונת מעי ופסיכולוגיה (GUT AND PSYCHOLOGY SYNDROME) היא תזונה שפותחה על ידי רופאה שמחזיקה בתארים מתקדמים גם בתזונת האדם ונוירולגיה. בערך החל מסוף שנות ה-90 שומעים עליה, כאשר יש כל מיני סיפורים על כך שהיא פותחה עוד בשנות ה-40 (דרוש מקור, לא מצאתי, להגיד את האמת, לא משנה). 

הרעיון הגדול בתזונה הזו הוא התייחסות לכך שיש קשר בין המעי לבין מערכת העצבים המרכזית (זה יש, ושפע של ראיות שלא נביא כדי לא להציף). הקשר הזה יכול להתבטא במגוון מצבים בריאותיים שונים. בהתבססות על עוד עיקרון לא מבוסס בעליל בשם "תסמונת המעי הדליף" שהופרך (1,2) ואפילו שבאתר של הארוורד נתנו לו קצת כבוד, גם שם הביקורת נתונה ובהחלט לא ניתן להוציא הקשר ברור כיום אם הדבר הזה רלוונטי לבני אדם יותר מדי, בטח לא באוטיזם (3). אז הנה. ראיות מעניינות לכך שמעי דליף זה שקר. הלאה.

  1. מה עושים ב-GAPS? וול, הרבה דברים. מזכיר קצת את הגישה הפליאוליטית עם להסיר הרבה מאד סוגים של מזונות, בעיקר עם חומרים משמרים ותוספים מלאכותיים שהתעשיה משתמשת בהם. עד כה בסדר, זה לא כאזה נוראי ורע. מה הלאה?
  1. אלימנציה של כמעט כל האוכל ובדרך-כלל התחלה של מיני צירי עצמות, מיץ ממזונות פרוביוטיים לכאורה, ג'ינג'ר ועלים אחרים. יש המלצות גם על חלב לא מפוסטר.
  2. חלמונים נאים (!), גהיי (חמאה), בשרים ודגים
  3. אבוקדו, ירקות מותססים, שומן חי של מיני מינים
  4. בשר, מיצי ירקות, שמנים שונים
  5. יותר ויותר פירות, בשלבים שונים

הו, בוא נסביר למה רוב הדברים כאן לא מתאימים באופן כללי לבני אנוש.

  1. צירי עצמות בכמות גבוהה עלולים להכיל כמות גבוהה מדי של מתכות כבדות. לפי הסקירה הזו (4). עכשיו, להשתמש מדי פעם בבישולים – לא נראה לי כמו משהו בעייתי מדי. אבל לחיות על זה? בעייתי מאד. עופרת זה חרא ועלול לפגוע בהתפתחות נוירולוגית של מישהו. חוץ מזה, אנחנו לא בעד להפסיק עם מתכות כבדות? הרי אמאל'ה אלומיניום לדוגמה שיש בחיסונים, לכאורה (לא תמיד, בכמויות פתטיות, מוזרק לשריר ולא לדם, שחרור קטן לאללה) – אבל אדמה דיאטומית עם 2% אלומיניום זה בסדר (5), נכון? טוב, כבר כאן סטינו. הבנו. הלאה. מה גם, לא מכיר סיבה אחת מבוססת רפואית לתת אותה לילד, כזה או אחר, ולתועלת שלה מבחינה פרוביוטית. פשוט אין ראיה כזו בספרות.
  2. חלב לא מפוסטר זו סכנה עצומה, ע צ ו מ ה , לילד. היה על זה חתיכת מקרה בארץ (6) ובכללי, בחייאת. לא סתם אנחנו מפסטרים הכל מאז שפסטר גילה את זה על בירה (7). מחלות שמקבלים מחלב לא מפוסטר מסוכנות מאד ואין טעם להכנס לזה.
  3. גם חלמון נא לא מבושל מכיל כמות לא מבוטלת של סלמונלה. הן בארץ והן בחו"ל מדברים על זה שיש להשתמש רק בביצים שעברו פיסטור. גם אז, הייתי נזהר מאד ואין סיבה להשתמש בזה מלבד מתכונים של מדי פעם (8).
  1. ולמה התזונה הזו תאכלס לא הכי מתאימה להרבה מהחברייא על הספקטרום?

תראו, אם נתייחס לתזונה הזו נטו כעשירה בירקות ופירות מסויימים, נניח ואנחנו מביאים רק דברים מוחמצים/מותססים בצורה כמה שיותר מבוקרת וללא זיהומים נוספים (9, מצגת חביבה), נניח ואנחנו לא משתמשים בהמון צירים בעייתים, נניח ואין שימוש בחלב לא מפוסטר… וכו'. אוקי. מה רע? בסה"כ הרבה ירקות, פירות, קצת בשר (אפשר להתווכח על זה אבל לא עכשיו) ובלי דגנים לבנים וכו'. נו, מה רע?

(כאן הסבר כללי ממלכתי)

רפרנסים:

  1. סקירה מצויינת של החבר'ה ב-SBM על זה:
  1. האגודה הקנדית למחלות מעיים:
https://badgut.org/information-centre/a-z-digestive-topics/leaky-gut-syndrome/
  1. הארוורד מעצבנים אותי ממש וגורמים לי לחשוב היטב על מה נסגר עם בית הספר לבריאות הציבור שלהם אחרי ווילט, לעזאזל, קראתי לחתול שלי על שמו!:
  1. סקירה חביבה על הבעיות בצירים:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306987713000133
  1. על ההרכב הכימי של אדמה דיאטומית:
https://s3-us-west-2.amazonaws.com/prd-wret/assets/palladium/production/mineral-pubs/diatomite/250497.pdf
  1. על הרעלת ברוצלוזה בארץ:
https://journals.lww.com/pidj/Abstract/1996/07000/Childhood_brucellosis_in_Israel.10.aspx
  1. פסטר ובירה, בלוג מעניין:
  1. ה-FDA על טיפול בביצים (במשה"ב שלנו לא היה כזה כתוב ברור, מפתיע מישהו?)
https://www.fda.gov/food/buy-store-serve-safe-food/what-you-need-know-aboutegg-safety
  1. מצגת חביבה על הסכנות בתסיסה ביתית:
http://houston.afdo.org/uploads/1/5/9/4/15948626/1000_jay-neal-potential-hazards-with-fermented-foods.pdf

יכול לעניין אותך...

דבר תורה תזונה – מצורע תשפ"ד

כרגיל, אני ממשיך בשיטה של "פסוק תופס אותי ועולות לי מחשבות מעניינות". והפעם, ויקרא י"ד מ"ז: וְהַשֹּׁכֵ֣ב בַּבַּ֔יִת יְכַבֵּ֖ס אֶת־בְּגָדָ֑יו וְהָאֹכֵ֣ל בַּבַּ֔יִת יְכַבֵּ֖ס אֶת־בְּגָדָֽיו׃ קצת

קרא עוד »

דבר תורה תזונה – תזריע תשפ"ד

והפעם, שתי נקודות שתפסו אותי בתחילת הפרשה וספציפית מרש"י שמקשרות אותנו בכלל לקונספט שהוא יותר מהכל פסיכואנליטי. האחד, זה מימד השבר או אם נרצה הפחד

קרא עוד »

גברים, בוא נדבר.

אכילה רגשית גברית, מחזור גברי ובעיות אחרות היי אחים, מקווה שאתם בטוב. ולא רק ב-"בסדר". כי אני מתחיל לשים לב שחלקנו צריכים לדבר קצת יותר

קרא עוד »
Open chat
דילוג לתוכן